icon-account icon-glass
✓ Full fleksibilitet ✓ Ingen bindingstid ✓ Fri frakt
Dette bør du gjøre i sommer

Dette bør du gjøre i sommer

Endelig sommer!

Sommerferien er en tid for reising, besøk, kos og familie. For mange blir det kanskje vanskelig å finne tid og rom til trening. Det er mange hensyn som skal tas, til de rundt deg – og til deg selv. Helst vil en jo kanskje bare synke ned i go’stolen eller legge seg rett ut på en solseng når anledningen byr seg. Og det er viktig å lade batterier, slappe av og nyte. For snart er ferien over, og da er det igjen tilbake til hverdagen.

Så, hvordan lure inn litt trening i ferien uten at det går ut over kvalitetstiden?

  • Lur med deg barn/besøk/partner på tur

    Min subjektive opplevelse er at barn liker å være sammen med voksne, bli sett og lagt merke til. Om barnet er stort nok til å sykle kan du jogge ved siden av. En tur, bare dere. Det kan lokkes med en bademulighet eller is noen kilometer «den veien». Og så må man jo hjem igjen også, og fram og tilbake er som kjent dobbelt så langt. Dette «lokketilbudet» fungerer fint på søstre, venner og andres barn også. Og noen velger til og med å løpe sammen med deg.

  • Gjør én ny øvelse hver dag.

    Det kan være planken, trening av mage (russisk tvist f.eks.), armhevinger, knebøy, sitte i 90 grader lengst mulig…. Og er man flere sammen er det alltid, og da mener jeg ALLTID, noen som vil konkurrere mot deg.

  • Finn fram barnet i deg.

    Hopp hoppetau og hoppestrikk. Spill ballspill. Du blir garantert populær blant andre voksne om du sysselsetter barna deres en liten stund.

  • Gå i fjellet eller skogsområdet der du bor.

    Utforsk nærområdet, enten det er for å finne Pokemon, stolper eller blåbær.

  • Ikke tenk at du må løpe "så og så langt"

    Gå ut døren og ta deg en tur. Når du har jogget i ti minutter kan du jo snu og jogge hjemover. Eller jogge videre, om det kjennes bedre nå som du først har kommet i gang. Husk at de først kilometerne er kjipe for de fleste…

Sunn mat i kosehøytid?

Når det gjelder det å spise sunn mat i denne kosehøytiden (nr 2 av «mat-kosehøytider i Norge, vil jeg tro. Bare slått av hele desember.) er det lettere å gi gode råd enn å følge de selv. Som selvutnevnt godtegris er jeg en mester til å finne unnskyldninger for å kjøpe en stor pose smågodt, selv om jeg eeeegentlig har godtestopp. Men om jeg skal prøve meg på noen råd som jeg følger selv er det:.

  • Start dagen med en sunn frokost.
    Jeg spiser havregrøt, men velg det du liker. Starter du dagen med noe sunt og næringsrikt er det ikke krise om alt går skeis med «de sunne planene» resten av dagen. I tillegg tar jeg Romega, som er bra for generell helse. Det er et godt kosttilskudd for sånne som meg, da jeg løper mye og spiser litt lite fisk.. 

  • Spiser du mye is om sommeren? 
    Velg fruktis noen av disse dagene.


  • Godteri er ikke bare godteri.
    Her er det kvalitetsforskjeller. Velg heller en mindre sjokolade som du elsker (men som gjerne er dyr) og nyt denne, framfor å kjøpe en stor sjokolade – fordi denne er billigere/på tilbud. Selv går jeg alt for ofte i denne fella….

  • Vannmelon, jordbær og moreller er utrolig godt.

  • Husk at alle grønnsaker kan grilles.
    Vel, neste alle.

  • Tacoskjell og lomper/lefser kan byttes ut med store salatblader.
    Jeg har prøvd, og det var overraskende digg. I tillegg til at det smakte mer «sommermat-aktig» og friskt.

  • Kos deg med det du spiser!
    Mat er godt, og det å samles til et måltid er faktisk beviselig helsefremmende. Så kos deg sammen med de du har rundt deg, og nyt maten. Og husk at vann er utmerket tørstedrikk!

Gjesteinnlegg av Therese Falk.
Therese Falk

Eldre innlegg Nyere innlegg