icon-account icon-glass
✓ Full fleksibilitet ✓ Ingen bindingstid ✓ Fri frakt ✓ Prisgaranti
Kaja Marie hjemmekontor

Hjemmekontor? Slik holder du deg i form.

Nå er det antageligvis mange i Norge som begynner å bli drevne på hjemmekontor. Til tross for at sunne rutiner allerede er godt etablert hos mange, er det aldri for seint å etablere nye. Det er bra med variasjon i hverdagen, og ikke minst er det lurt å holde kroppen i form, både mentalt og fysisk.

Vi som jobber med Romega har våres egne rutiner for å holde oss i form på hjemmekontor, og vi har videre samlet sammen noen av dem. Har du hjemmekontor er sjansen stor for at du har behov for disse små, men nyttige påminnelsene.

 

1. Regelmessig bevegelse

Sitter du mye i ro? Når arbeidshverdagen flyttes hjem, er det lett å la den hverdagslige aktiviteten gli ut. Små mikropauser gir deg rom for bevegelse på hjemmekontoret. Reis deg innimellom møtene, og gjør noen øvelser for å holde kroppen i bevegelse. Bruk for eksempel 15 minutter til strekk og tøy midt på dagen, eller utfør en liten øvelse hver time. Finn en fast aktivitet du trives med, eller varier dag for dag.

Om du trenger inspirasjon så finnes det mange online treningsvideoer. Søk på YouTube – der finner du alt mellom himmel og jord. Du finner korte økter med yoga, styrkeøvelser, mobilitet eller bare «kontorstrekk» eller «kontorøvelser», for å nevne noe.

Kanskje får du også med deg kollegaer på trimmen? Nylig hadde vi selv et digitalt møte med alle i bedriften hvor vi gjennomførte enkle øvelser hver for oss. Dette var en god start på møtet, og det krever ganske lite innsats sammenlignet med det man får tilbake.

2. Gå en kort tur før arbeidsdagen starter

Når du jobber hjemmefra er sjansen stor for at du er mer inaktiv enn til vanlig. Mange av oss går mindre til og fra steder enn tidligere. Spaserturen til jobb utgår, og turene til butikken er det kanskje blitt færre av. Da må vi finne andre måter å bevege oss på.

Kaja Marie på tur med hunden

Erstatt turen du ellers skulle tatt til jobb med en kort tur på morgenen. Her snakker vi om en enkel spasertur i nærområdet, og den trenger ikke vare lengre enn i 10-20 minutter. I hovedsak er formålet å få frisk luft, litt bevegelse, og en god start på dagen.

3.Ikke fall for fristelser

Det at et sunt og variert kosthold kan påvirke kroppen vår både fysisk og mentalt, kommer kanskje ikke som en stor overraskelse. Men dette kan likevel ikke nevnes nok, og det er greit å få en påminnelse innimellom.

Når du jobber hjemmefra, er det kort vei mellom arbeidssted og kjøleskap. Det kan by på fristelser. Forutse dine fristelser, og fyll opp skapet med sunne alternativer til snacks.

Kaja Marie lager lunsj

Unn deg selv en god lunsj, og planlegg denne i forkant. Det kan være lettere å unngå småspising og usunn snacks om du har planlagt en ordentlig lunsjpause som du kan glede deg til. La også lunsjpausen være obligatorisk. Den kan være et nødvendig avbrekk i arbeidsdagen. Unngå å ta med maten bort til PC-skjermen, ikke spis mens du jobber, men ta deg noen minutter hvor du kan tenke på andre ting enn arbeid.

Som en av våre kollegaer så fint sa, «ikke vær en slabbedask». Det er kanskje en sannhet i dette? Ta vare på deg selv, på lik linje som det du til vanlig gjør når du fysisk skal på kontoret.

Romega

Dette var oss i Romega sine tips til deg. Vi håper det har gitt deg inspirasjon, nye rutiner og viktige påminnelser. Vi ønsker deg en fin tid videre på hjemmekontor. 


Eldre innlegg Nyere innlegg