icon-account icon-glass
✓ Ingen bindingstid ✓ Alltid fri frakt ✓ Intropris
Ole Petter Hjelle smiler

Spis deg hjernesterk

Skrevet av hjerneforsker og forfatter, Ole Petter Hjelle.

Menneskekroppen kan selv lage alle fettsyrer den trenger med unntak av omega-3 og omega-6 fettsyrer. Omega-3 og omega-6 fettsyrer betegnes derfor som essensielle fettsyrer og vi er avhengige av å få i oss disse fra maten vi spiser eller fra kosttilskudd. Disse fettsyrene er viktige for vekst og vedlikehold, og de har flere viktig oppgaver i kroppen vår, primært i hjertet, hjernen og for synet.

Omega-3 fettsyrene er spesielt viktige for hjernen vår, siden de inngår i cellemembraner i sentralnervesystemet og har en rekke oppgaver som styrker hjernefunksjonene våre og bidrar til god hjernehelse gjennom alle livets faser.

Viktige kilder til omega-3 

Den viktigste kilden til omega-3 fettsyrer er fisk og annen sjømat. Fiskefett skiller seg fra de fleste andre typer fett ved at de inneholder spesielt mye av de langkjedede omega-3 fettsyrene DHA og EPA. Mens både DHA og EPA er viktige for hjertehelsen, er det DHA som er viktigst for hjernen vår. For å bidra til god hjernefunksjon og styrke hjernehelsen er det derfor et poeng å få i seg omega-3 fettsyrer med et høyt innhold av DHA.

I tran, som utvinnes fra fiskelever, er det omtrent like mye DHA som EPA, mens silderogn har et ekstra høyt innhold av DHA. Romega inneholder tre ganger mer DHA enn EPA.

Hjernen din trenger DHA i alle livets faser

Et tilstrekkelig inntak av DHA bidrar til å opprettholde normal hjernefunksjon og god hjernehelse gjennom hele livet. Fostre og nyfødte har et spesielt høyt behov for DHA fordi hjernen utvikler seg raskt og har behov for disse langkjedede fettsyrene for å bygge nerveceller.

Det er mengden DHA i blodet hos mor som avgjør hvor mye DHA fosterets hjerne får under graviditet og amming. For normal hjerneutvikling hos foster bør mor få i seg 200 mg DHA hver dag. For mange gravide er dette vanskelig å oppnå gjennom inntak av fet fisk, og da anbefales det tilskudd av omega-3.

DHA er ikke bare viktig i fosterlivet og for nyfødte og barn. Et tilstrekkelig inntak av omega-3 fettsyrer, og spesielt DHA, er nødvendig for å opprettholde normal hjernefunksjon og for å bevare hjernehelsen gjennom hele livsløpet.

Gode kilder til omega-3

Fet fisk er den beste kilden til DHA, derfor anbefaler norske helsemyndigheter at man spiser fisk to til tre ganger i uken, og at fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild, står på menyen én til to av disse dagene. Dessverre spiser nordmenn flest mindre DHA enn det som er anbefalt. Tilskudd av omega-3 som er rikt på DHA, som Romega, er da en trygg og god måte å sikre seg et tilstrekkelig inntak på.

Samarbeid med Ole Petter Hjelle

Ole Petter Hjelle er lege og hjerneforsker med doktorgrad i nevrobiologi. Han er spesielt opptatt av hvordan fysisk aktivitet og mat kan forbedre hjernens funksjoner og styrke hjernehelsen vår, og er forfatter av de to bestselgende bøkene «Sterk hjerne med aktiv kropp» og «Mat for hjernen».

Arctic Bioscience har utviklet kosttilskuddet Romega fra silderogn, og har nå innledet et samarbeid med Ole Petter Hjelle om forskning og faglig formidling av informasjon om Romega og nytten av DHA for hjernen.

*) Et daglig inntak av 250 mg DHA og EPA bidrar til å opprettholde normal hjertefunksjon, og et daglig inntak av 250 mg DHA bidrar til å opprettholde normalt syn og normal hjernefunksjon. To kapsler Romega inneholder 100 mg EPA og 320 mg DHA.

Eldre innlegg